عجب دارم از آن که عیب کسان 

عجب دارم از کسی که عیوب مردم را بد می شمارد وخودش معایب بیشتری داردولی آنها را نمی بیند

عجب دارم از آن که عیب کسان       بزشتی کند جاری او برزبان

ولی نقص او بیش از هرکس است     نداندورا عیبجویی بس است

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص253

چراانسانهامداوم دررنج وسختی اند وگرفتاریهای گوناگون دارندوهمیشه می نالند واززندگی لذت نمی برند وآسایش وآرامش ندارندوبه جان هم افتاده اند وخشونت و پرخاشگری دربین شان موج می زند وسعادت و خوشی را برای خودحرام کرده اند؟

 علت این همه غوغاو هیاهوددراین است که هرگزبه خودنمی نگرندوکردارهای خودرابدرستی ارزیابی نمی کنند  واز ایرادهای خودبی خبرند ونمی خواهند آن را دریابند

 آنچنان غرق درهیجانات زودگذرمادی اند که فرصت ندارندخودرا خوب ببینند تاعیوب احتمالی را برطرف سازند وبخاطربدست آوردن پول ومقام به هزاران عمل شنیع متوسل می گردندتابه خواسته های خودبرسند

 وهرگزبه عاقبت عمل زشت خودمتوجه نیستند که سرانجام آن چه تبعاتی برای خودودیگران داردراستی به چه دلیل از خودبیگانه ایم ودست به کارهای غلط می زنیم وفقط خودرا می بینیم وهمه چیز را برای خودمی طلبیم وتصورمی کنیم که کارمان درست است وخودرا مطلق خوبیهادانسته ودیگران را پراز عیب و ایراد, چراعاقلانه زندگی نمی کنیم به قول مولوی

ذوق باید تادهدطاعات بر

مغزباید تادهددانه شجر

دانه ی بی مغز کی گرددنهال

صورت بی جان نباشد جزخیال

ص 277 دفتردوم مثنوی

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو باشی توآگه زاصل جزا  

عجب دارم ازکسی که میداند برای هرکاری پاداشی است چرا عمل خودرا نیکو نمی کند

چو باشی توآگه زاصل جزا      چو دانی بهر فعل باشد سزا

عجب دارم از آنکه درکارخویش     نگیری ره خیرو خوبی به پیش

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص253

کسی که خودش را باورنداشته باشد نمی تواند کارخیرانجام دهد, اینگونه افرادتصورمی کنند که همه چیز دراین دنیاست ,, لذت بردن, به اوج قدرت رسیدن , حکمرانی کردن, اندوختن ثروت , آقایی کردن , داشتن حقوق نجومی , اعتقادنداشتن به کسب حلال , بی اعتنایی به قانون و حقوق مردم , یکه تازی و قلدری , داشتن عنوان و مقام , تلاش همه جانبه برای رسیدن به پست و مقام باهرشرایطی  که باشد

ازداشتن پست و مقام و ثروت دنیای فانی مسرورند وبه آینده مادی خودبرنامه و نقشه دارند وساعت هابادوستان خوددراتاق فکر اندیشه می کنند وراه دزدی و کلک وفریب مردم ونحوه رسیدن به ثروت آنچنانی ازراه حرام وبدون کارکردن به همدیگر آموزش می دهنددرذات اینهابه جزظلم کردن و غارت و چپاول حقوق مردم چیزی نهفته نیست ودوست دارندهمه چیز و همه مردم تحت سلطه آنهاباشندوفاقد درک و فهم اند ونمی دانند که روزی باید آنچه که دردست دارند به دیگران واگذارکنندو بروندودردادگاه الهی باید پاسخگوی اعمال ضدبشری خودباشند

 هرعملی پادشی داردباید به خودآئیم از سرنوشت جنایتکاران و اختلاس گران و ثروت اندوزان غافل عبرت بگیریم بدنبال کارهای نیک باشیم درحدتوان به مردم خدمت کنیم ولی اگردرفکرمنافع نامشروع خودباشیم وبدون کارمفید از راه دلالی به ثروت هنگفتی برسیم ودرکارها حدود شرعی را رعایت نکنیم به مردم ظلم کنیم واز پست و موقعیت خودسوءاستفاده کنیم همه اینهامی گذرددرنهایت مامی مانیم با اعمال ننگین خود

پشیمانی درآن روزفایده ای نداردباید تاوان اعمال خودرا بدهیم تازنده ایم به عاقبت کارهای خودبنگریم .

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو مالک نباشد کسی براجل 

عجب دارم از کسی که اختیار مرگ خودرا ندارد چگونه آرزویش درازاست

چو مالک نباشد کسی براجل       چرا کاهلی ورزد اندر عمل

چرا باشدش آرزوها دراز        چرا اورود درپی حرص و آز

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص253

هیچ کس ازفردایش خبرندارد, دنیابی وفاست هرچه که داردسرابی بیش نیست ولی انسان بخاطرهدفی دراین دنیاست وبرای رسیدن به آن باید تلاش کند وازلحظات و ثانیه ها زندگی به نحومطلوب بهره برداری کند

 باوجودناپایداری دنیا, انسان باید به پایداری خودفکرکند ودرپی تحقق یافتن آرزوهای خودباشد , انسان بدون آرزو موجودی بی رمق وبی روح است

 منظوراز آرزوی طول ودراز نفی خودآرزونیست بلکه نفی چیزهای بی ارزش ودست نیافتنی است , عمرمامحدوداست وباید آن را بطورمنطقی وعلمی مدیریت کرد باوجودمحدویت عمررسیدن به خواسته های بی نهایت ممکن نیست

 خواسته های ماباید اصولی و عقلانی باشد انسان به داشته های خودقانع نیست بدنبال داشته های زیادو جدیداست که رسیدن به داشته هابه زمان نیازدارد بعضی از داشته هاظاهری خوب وجذاب وباطنی زشت و ناپسنددارندنباید فریب ظاهرراخورد باید به باطن وعمق نگریست باید بدنبال کاری بودکه هم برای خودوهم برای اطرافیان سودمنداست

خدمت به مردم نوعی عبادت تلقی می گردد, تلاش برای  یافتن راه حل مشکلات مردم ازضروریات است , درهرسطحی که قرارداریم ایستایی و تنبلی مورد قبول نیست باید بااقدامات هوشمندانه تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد, ازکارکردن مفید وسازنده درهرسنی که باشیم نباید خسته شد

 درقاموس انسان سستی معنی نداردانسان عاقل درزندگی برای خودبرنامه داردوآرزوهایش مثبت و سازنده و به نفع عموم مردم است او نگران آینده خودنیست , وباآغوش باز ازمرگ وانتقال به زندگی ابدی استقبال می کند ناامید و افسرده نیست چون درحد توان اززمان بهره گرفته است

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

 

عجب زآن که نشناسد او خویش را 

عجب دارم از کسی که خودش را نمی شناسد چگونه خدایش رامی شناسد

عجب زآن که نشناسد او خویش را       نداند تفاوت  کم و بیش را

چسان او شناسد خدای جهان       زروی یقین نی بحدس و گمان

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص252

انسان چگونه موجودی است و چه خصوصیاتی دارد, انسان موجودی پیچیده ودارای ابعادگوناگون است , درموردانسان هزاران مطلب توسط دانشمندان و متفکرین به رشته تحریردرآمده است

هرکدام ازاین مطالب بخشی ازابعادانسان است باگذشت زمان دایره شناخت متفکرین درموردانسان گسترده ترمی شود مطالعه بعدمادی انسان ازدیرزمانی است دردستورکاردانشمندان قراردارد

 اجزای تشکیل دهنده بدن اسان به گونه ای طراحی شده که پیام خاصی برای دریافت کنندگان دارد, تشیکلات پیچیده مغز, سلسله اعصاب , قلب , کلیه ها وسایراعضا برای شناخت دقیق آنهانیازبه زمان بیشتری دارد

اگردرمورد تک تک اعضای بدن فکرکنیم وعملکردآن را بررسی کنیم به چیزهای زیادی می رسیم , که چگونه این همه امکانات دربدن بصورت منظم چیده شده وتک تک آنها دقیق کارمی کنند وهنوز کارکرد بعضی از آنهابطورکامل برای دانشمندان مشخص نیست

چگونه موجودی بنام انسان با این همه عظمت و توانایی تصادفی و خودبه خودبوجودآمده و آفریننده ای نداشته باشد بنابراین وجودهرپدیده ای درعالم هستی بدون دلیل نیست

 اگرکمی به اطراف خودبنگریم وبه کالاهایی که ازآن استفاده می کنیم به آنهافکرکنیم آیا این کالاهاسازنده ندارند؟ وجودیک کالانشانگرسازنده آن است , چطورمیشودموجودی بنام انسان سازنده نداشته باشد ؟ اگرخودرا خوب بشناسیم خدایمان را خواهیم شناخت لازمه اصلی خداشناسی خودشناسی است

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

عجب دارم از آنکه برزیردست  

عجب دارم از کسیکه به مهر بالاترازخود امیدواراست چگونه به زیردستش رحم نمی کند

عجب دارم از آنکه برزیردست        درنیکی و خیرو رحمت ببست

چرا دارد امید آن شخص پست      به نیکی آن کاوزوی برتراست

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص252

بارخدایا, ای خدای مهربان , ای خالق کل کائنات , وجودنابسامانی ها, زشتی ها, پلیدی ها, حق کشی ها, استثمارها, بهره کشی ها از مظلومین وستم دیدگان , عدم رعایت حال همدیگروجوسازی ها واهانت های پی درپی , قطع صدای مظلومین ومحرومین توسط ستمگران وظالمان وحرامیان نجومی بگیرخسته ام کرده به توپناه می برم وشکایتم را به درگاه توعرضه می دارم

 متاسفانه افرادمتکبروخودخواه وزیاده خواه وشهرت طلب وقبیله گرادربدنه دولتهانفوذدارندوسدراه اجرای عدالت اند وهرگونه تلاشهای مثبت و سازنده راباترفندهای گوناگون خفه می کنند وباحیله ونیرنگ پست های کلیدی را دردست گرفته اندبه زیردستان خود ستم می کنند ومعیشت مردم را به گروگان گرفته اند

درگوشه وکنارباتشکیل اتاق های فکر پوسیده تحت عنوان اقتصادآزادورقابت اقتصادی کالاهاراگران کرده وقدرت خرید مردم راکاهش داده اند اکثرمدیران نجومی کشوردرهمین اتاقهای فکرتربیت شده اندوبیش از 30سال است باتفکرپلید وضدمردمی خودبدترین شرایط را برای مردم تحمیل کرده اند

اکنون دولت مردمی درگروگان این گروه منفوراست توانایی حذف مدیران طاغوتی وکاخ نشین را نداردوجودمدیران نجومی و کارشناسان نجومی دربدنه دولت به نفع دولت ومردم نیست , درکجای دنیامدیران طاغوتی نجومی بگیروزیاده خواهان و کاخ نشینان و حرام خواران به زیردستان خودرحم کرده  اند؟ مگراینهابه رحم اعتقاددارند

همه چیر مدیران طاغوتی و کارشناسان نجومی کاخ و ویلا و پول است , نمی دانم چرابعضی ها از مدیران طاغوتی که نه تخصص دارند نه مدیریت بلدندونه تعهددارندوفقط غوغاو هیاهودارندحمایت می کنند تاکی ...

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو داری تو علمی عمل بایدت 

علم بدون عمل مانند درخت بی میوه است

چو داری تو علمی عمل بایدت      چو کاری درختی ثمر زایدت

تو گر علم خودرا نیاری بکار      درختی بود عاری از برگ و بار

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص251

سعادت وخوشبختی انسان درعمل کردن به دانسته ها و اندوخته های خوداست, عالم هستی پرازحادثه های رنگارنگ است , بروزهرحادثه ای بی دلیل نیست , رخدادهای گوناگون ومتنوع دراثردانش واعمال انسانهابوجودمی آید وجودهرپدیده بدون علت نیست

بعضی ازحوادث طبیعی است ودراثرفعل و انفعالات طبیعت به اذن الهی رخ می دهد که ظاهری زشت وناپسنددارندولی باطنشان حکایت ازچیزدیگری است وبه نفع انسانهاست

 حوادث دیگری وجودداردکه ساخته خودانسانهاست وبراساس علم و دانش تولیدمی شود, ساخت انواع سلاح های جنگی , مسابقات تسلیحاتی قدرت های بزرگ هسته ای ازجمله مواردی است که دراثر علم غیرمفید به بشریت تحمیل شده است وهزینه های سرسام آوری صرف اینگونه اقدامات ضدبشری می گرددوثمره اش نابودی ملت هادرطول تاریخ است

اگربه علم مفید توجه میشداوضاع کنونی جهان به گونه دیگری رقم می خورد ودرسایه علم وفن آوری فقرو فلاکت وفاصله طبقاتی ازبین می رفت وبرای هرمشکلی راه حلی پیدامی شد وامکانات طبیعت دراختیارهمه قرارمی گرفت وبشرطبیعت رابه نفع رفاه و آسایش واقعی خود تسخیرمی کرد وازطبیعت بصورت عاقلانه ومنطقی بهره می گرفت که متاسفانه اینگونه نیست

مرفهین بی دردزیاده خواهان ومتکبرین ازخودراضی همه چیز را برای خودمی خواهندکه نتیجه اش نابودی اکثریت وبرده داری مدرن است , علم برای علم دردی رادرمان نمی کند علم باید درخدمت همه انسانهاو اجرای عدالت باشد

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو از دانشی مرتورا سود نیست 

علم بدون عمل مانند داروی بدون اثراست

چو از دانشی مرتورا سود نیست      دوایی است کژ هیچ بهبود نیست

درختی است کانرا نباشد ثمر      زناکشته چون  خورد خواهی توبر؟

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص251

مهمترین مسئله این است که اول باید خودعلم ونوع علم را شناخت , آیادانش ماکاربردی است یانه , چه دانشی برای چه چیزی می خواهیم آیااندوخته های ما متناسب بانیازهای ماست

هرکس نیازهای خاص خودرا داردنیازهای شخصی با نیازهای اجتماعی متفاوت است , یادگیری علمی باید طبق نیازهای جامعه باشد تاامکان عملیاتی شدن راداشته باشد , هرشهرو مکان و روستایی موقعیت خاص خودراداردبه خاطرسامان بخشیدن به وضع آن باید مطالعات مادرزمینه موضوعات همان مکان باشد

هرزمینی استعداد هرکشتی را نداردبنابراین کشت محصولات در آن زمین بایدبا درنظرگرفتن استعداد آن زمین باشد

 ذهن انسانهاهمانند حافظه کامپیوترنیست و نباید هم باشد , ماحق نداریم حافظه مان را بااطلاعات بدردنخوروغیرکاربردی پرکنیم , دانستن اطلاعات غیرمفید ازقدرت خلاقیت و ابتکارمامی کاهد

 زمانی می توانیم به اوج پیشرفت برسیم که بدنبال علوم مفید و کاربردی باشیم وزمان و مکان را برای اجرای اندوخته های خود بخوبی بشناسیم درهرجایی نمی شود هرکارخانه ای را ساخت مانمی توانیم فن آوری تولید قطعات الکترونیکی  رادرکشت جوو گندم بکاربریم هرکدام ازاینهاجداازهم اند فن آوری خاص خودرا دارند

دردنیای کنونی مطالب مضروضدعلمی تحت عنوان علم درمدارس و دانشگاهها طراحی و تدریس می شود که اثرات منفی درزندگی دارد وقدرت رشد را از انسان می گیرد و انسان را به موجودی بی خاصیت  وبدردنخوروسلطه پذیر وزیاده خواه و مستبد وتنبل و عقب مانده ی بظاهرمدرن تبدیل می کند که به جز منافع زودگذر شخصی به چیزی فکرنمی کند که ادامه این حرکت خزنده خطرناک است

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

تورا دانشی گر نسازد درست  

دانشی که ترا اصلاح نکند گمراهی است و مالیکه برایت سودمند نباشد گرفتاری است

تورا دانشی گر نسازد درست      بود گمراهی و آفت جان تواست

تورا نیست مالی اگر سودمند      وبال است نی مال ای اهل پند

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص251

دانستن تعدادگل های بازیکن فوتبال وپی گیری تعدادبازیکنان تیم وانواع و اقسام بازیهای متفاوت بازی کنان درنقاط مختلف جهان وسایردانش های ازاین جنس به جز اتلاف وقت وسرگرمی بی هدف به چه درد می خورد چراباید انرژی خودرا بخاطراطلاعات غیرمفید هدرداد؟

هرعلمی درجای خودارزش دارد داشتن اطلات فوتبالی یک نوع علم است ولی برای همه مردم مفید نیست دانشی مفید است که بتواند مشکلات وگرفتاریهای مردم را حل کند , آموختن انواع مهارتهای فنی گره گشای اصلی مشکلات است وباید وقت خودرا صرف این نوع دانش کرد علم و دانش خودتولید ثروت می کند وثروت عامل رفاه وآسایش است ومردم را توانمند می سازد

واماثروت بخاطر ثروت ویرانگراست وعامل اصلی ایجادفاصله طبقاتی است و جامعه را به دوطبقه فقیرو غنی تبدیل می کند وامکانات رفاهی دراختیاراقلیت زیاده خواه وظالم قرارمی گیرد وزیاده خواهان و ظالمان برکل مردم مسلط می شوند

بنابراین درجامعه باید تعادل برقرارشود وهمه چیز درجای خودش باشد وعلم و ثروت درخدمت همه باشد

 اصلاح امور دریادگرفتن دانش مفید اتفاق می افتد دانش مفید انسان خالص و توانمند تربیت می کند پیشرفت وترقی بدون تربیت دانشمندان ومتخصصان متعهدامکان پذیرنیست

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

 

ترازوی عقل تو باشد گمان 

گمان انسان  ترازوی عقلش و کردارش راستگوترین گواه برپاکی یا بدگهری اواست

ترازوی عقل تو باشد گمان       بیندیش و آنگه بران برزبان

گواه است کارتو برگوهرت      بد آرد سرانجام بد برسرت

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص248

تفکرانسان درعملکردش نقش موثری دارداگرافکاروتمایلات پلید درذهنمان باشد عملمان براساس همان تفکرنادرست است , اگرافکارواندیشه هایمان مثبت وسازنده باشد عملمان هم مثبت و سازنده است , بنابراین زشتی وبدی اعمال به تفکرانسان بستگی دارد

بعضی از ماها درستون لجاجت قرارداریم حقیقت را خوب می شناسیم وبخوبی می دانیم که طرف مقابلمان حق است به دلیل خودخواهی و زیاده خواهی ازپذیرش آن امتناع می ورزیم . این روزها یک چیزی مردم را آزارمی دهد ازبین بردن آن چیز راه حل ساده ای دارد متاسفانه کسی درفکر حل آن نیست درمحافل عمومی درفضای مجازی وحقیقی عده ای خوب حرف می زنند وطوری مطالب را بیان می کنند که انگارفرداهمه چیز قابل حل است ومردم هیچ مشکلی نخواهند داشت خودشان را همه فن حریف می دانند واعتمادبه نفس قوی دارند امادرعمل چیزی در بساط ندارند

اکثرکارهایشان عوام فریبانه است , دروغ گفتن ووعده بیهوده دادن وعمل نکردن به وعده های داده شده درذات اینگونه اشخاص است خودرا مدافع حقوق مردم می دانندولی درعمل به مردم ظلم می کنند ومردم را درتنگناقرارمی دهند

متاسفانه در جامعه ماتبعیض وبی عدالتی دروغگویی وعوام فریبی درتمامی سطوح زندگی مردم موج می زند . چکارباید کرد چگونه باید باپلیدیهاوزشتی ها مبارزه کرد اول باید ازخودشروع کرد وکردارو رفتارزشت را دروجودخودنابودکرد سپس به دیگران پرداخت

 آیاتوانایی مقابله بااعمال زشت وناپسندخودرا داریم یانه ؟ هرکس خودش راخوب می شناسد نقاط قوت و ضعف خودراخوب می داند پس چرا چیزی اصلاح نمی شود , چرامشکلات همچنان باقی است , روزبه روز زیادترمی شود

 دلیلش این است که هنوز به خود نیامده ایم بیدارنشده ایم به گفته های خودایمان و اعتقادنداریم , حرف های خوب را بخاطرعوام فریبی می زنیم نه بخاطراصلاح وضع موجود, اگر تمام حرف های زده شده عملیاتی میشد روزگارمان اینگونه تیره و تارنمی گشت اگرتک تک افرادتازمانی که فقط حرف می زنند وخبری از عمل نیست نباید انتظارحل شدن مشکلات موجودرا داشته باشیم

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

ستم برضعیفان نباشد روا 

بدترین ستم ها ستم برناتوان است

ستم برضعیفان نباشد روا       بلرزد زبیداد عرش خدا

که از هرستم باشدآن زشت تر     سرانجام ظالم درافتد بسر

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص248

این را بایددانست که دراین دنیا آزادرهانشده ایم وادامه زندگی نیازبه رعایت حدود وقوانین دارد, درهرکجاکه باشیم وهراعتقادی که داشته باشیم نمی توانیم آنچه که خودمان می خواهیم آن را بدون چون وچرا به مردم تحمیل کنیم , تنهامانیستیم افراددیگری هم درکنارماهستند وحق حیات ونفس کشیدن دارند ,

آفریننده هستی برای بهتر زیستن ما قوانینی معین کرده ووظیفه اصلی ما رعایت حدود و دستورات الهی است اگرکسی از این دستورات سرپیچی کند به مردم ستم کرده است .

قدرتمندان وحاکمان وتریبون داران ودارندگان امکانات مادی وگیرندگان وتصویب کنندگان حقوق های نجومی , حاکمان فضای مجازی وسایت ها , پیام رسانها حق ندارندازقدرت خود برعلیه مردم استفاده کنند وحقایق را بخاطر منافع شخصی وگروهی خودتحریف کرده ومردم را فریب دهند واز این طریق به ثروت افسانه ای برسند .این را بدانید روزی رسواخواهندشدوورق برخواهدگشت وازکرده خودپشیمان می شوند .

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

اگر کس بدنیا ستمکاربود 

ستمگری انسان دردنیا نشانه ی بدبختی او درآخرت است

اگر کس بدنیا ستمکاربود      ورازشت رفتارو کرداربود

شود تیره بخت او بروز جزا      نه جزاین بود ظالمان را سزا

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص248

چراباید لحظات آنی را ببینیم وخوشی زودگذررا برگزینیم , وبه داشته های آنچنانی اعم از پست ومقام وثروت بیکران وکاخ وویلا های متعدددرسرتاسرجهان افتخارکنیم وخوش باشیم ولحظه ای به عاقبت کارهای خودتفکروتامل نکنیم

راستی این همه امکانات ازکجانصیب ماشده وچگونه بدست آورده ایم آیاباکارکردن منطقی حاصل شده واقعا باریختن عرق به این داده هارسیده ایم یاچیزدیگری وجوداردکه ازآن غافلیم

اگربادیدگاه علمی موضوع را ارزیابی کنیم امکان رسیدن به ثروت هنگفت از طریق کارکردن وحتی تجارت غیرممکن است چون همه شغل ها ضوابط خاص خودرا دارند وبه گونه ای تعریف شده اند که کس نمی تواند دراثرکارو تلاش به ثروت بیکران برسد

 بنابراین دارندگان ثروت نامتعارف راه غلط را پیموده اند عده ای تصورمی کنند که باحق کشی واستثماروستم کردن به مردم می توانند به جایگاهی برسند بلی اینگونه افرادازطریق دزدی واختلاس و زدوبندبا سیستم حکمرانی می تواننددردنیابه موقعیتی برسندولی هرگز در این دنیاخوشبخت نیستند وهمیشه دراضطرابند هم دراین دنیاو هم در آخرت بدبختند

تامل درزندگی فراعنه زمان , شاهان ستمگر, روسای جمهورستمگرکه درطول تاریخ چه بودند و عاقبت شان به کجاانجامید درس عبرتی برای همه ماست که نباید تسلیم خواسته های غیرمعقول نفس شوئیم وبخاطرمقام و ثروت و پست, آوازه و شهرت به مردم ظلم کنیم وآخرتمان را تباه سازیم

هشداربه

اختلاسگران , سرمایه داران زالوصفت , وگیرندگان حقوقهای نجومی ودول ومجالس حمایت کننده از آنها, بدانید که روزی تاوان اعمال سخیف تان را خواهید داد به این بیت مولانا(مثنوی معنوی ص 337)خوب توجه فرمائید:

کسب فانی خواهدت این نفس خس     چندکسب خس کنی بگذاربس

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

رود گرکسی درپی کارنیک  

هرکس پی خوبی رفت آن را بدست آورد , هرکس برخشم خود غالب شد برشیطان پیروزی یافت

رود گرکسی درپی کارنیک      رسد او بتوفیق کردارنیک

چو برخشم خود چیره گردید مرد     به شیطان ظفریابد اندرنبرد

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص247

اگرازته دل وبااقتدارتام وباحوصله درپی موضوعی یا چیزی باشیم رسیدن به آ ن امکان پذیراست , دروجودانسان قابلیت های فراوانی هست بکاربردن و استفاده از آن به اراده انسان بستگی دارد

اگردارای عزم قوی باشیم می توانیم به خواسته های خودبرسیم ازجمله ی خواسته ها خوب بودن و خوب زیستن است

 خوبی تعریف خاصی دارد وباحرف ایجادنمی شود وباعمل است باید اول خوبی را شناخت وسپس خوب بودن راتمرین کرد, ازنوع خوبی ها احترام به مردم و رسیدن به گرفتاریهاومشکلات مردم است

 ونوع دیگرخوبی رعایت حدود خوددرزندگی است اگرکسی حدود خودو خواسته هایش را خوب بشناسد وبرای رسیدن به آن تلاش کندبه خوب بودن نزدیک می شودالبته خواسته های ما باید اصولی ومنطقی و الهی باشد نباید به هرخواهشی تن داد

 از عوامل بروز خشم زیاده خواهی ورعایت نکردن معیارهای واقعی زندگی است , فردزیاده خواه قانع نیست بدنبال افزایش ثروت از راه نامشروع است رسیدن به همه خواسته های ناحق برای انسان ممکن نیست بنابراین عدم موفقیت موجب خشم می شود

 خشم اثرات مضری داردوانسان را به ورطه هلاکت و نابودی می کشاند , وزندگی را خسته کننده وبی رمق می سازد , انسان خشمگین اززندگی لذت نمی برد

 اگرمنابع کل عالم دراختیارزیاده خواه باشد بازهم سیرنمی شود, به حرص و طمع خودمبادرت می ورزد , حرص و طمع دربروز خشم موثراست

 کسی می تواند به خشم خودغلبه کندکه اززیاده خواهی دست برداردواعمال خودرا زیرذربین قراردهدکه مبادادراثرغفلت به کسی ظلم کند

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

بشهوت چو گردن زند بنده ای

هرکس بنده ی شهوتش شد هوی و هوس براو غالب گشت

بشهوت چو گردن زند بنده ای      بگرید دو صد بارازخنده ای

براو چیره گردد هوی و هوس      سرانجام آید به تنگ از نفس

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص247

دنیاعجایب وشگفتی های زیادی داردوهرکدام از آن ها حرف های برای گفتن دارند خواسته های انسان بی نهایت است ودردرون آن حرص زیادی نهفته است ومدام اورا به سوی زیادخواهی می کشاند وشب وروزش را تیره و تارمی سازد وهردم درپی یافتن ورسیدن به چیزی است ودراین راه سختی های زیادی متحمل می شود متاسفانه اهدافش منطقی ومفید نیست

 واصراردارد که به همه چیز برسد وازهمه چیز به نفع خود استفاده کند خودخواه و کینه جوست , اسیر هوس های زودگذرنفسانی است به خوشی های آنی دل بسته است به گذرزمان توجه ندارد لحظه ها وثانیه هارا بیهوده هدرمی دهد تصورمی کند که تاابد دراین دنیا ماندگاراست یکه تازی می کند دراوج اقتداربه احدی رحم نمی کند قدرت خودرا به رخ مردم می کشد وهستی مردم را ساقط می سازد

ازاقدامات غلط و ظالمانه خود خوشحال است وروزافول خودرا نمی بیند به مرگ و حسابرسی فکرنمی کند چه درروزقیامت محاسبات اعمال را قبول داشته باشد چه نداشته باشد این روزوجودداردوکنترل اعمال شدنی است , شکی درآن نیست

 وجودهرپدیده در عالم برای هدفی است وبرای هرذره ای برنامه خاصی وجوددارد چه رسد به انسان مگر میشود انسان بدون حساب باشد وهرکاری که دوست داشته باشد آن راانجام داده و پاسخگونباشد وکسی او رامواخذه نکند وبنده خواهش های خود باشد

 

شودگرکس از بند شهوت رها  

هرکس از لذتهای  جهان روی برتافت  به بهشت جاودان دست یافت

شودگرکس از بند شهوت رها      به لذات دنیا زند پشت پا

رسد عاقبت برنعیم بهشت      خوش آن کس که دنیا به دنیا بهشت

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص247

مکتب اسلام بالذت های حلال وحقیقی مخالف نیست , خوردن , آشامیدن, ازدواج , تفریح و گردش , برای تقویت روحیه واستفاده بهینه اززندگی واجب است , منظوراین است که ما لذت را بخاطر لذت نخواهیم فرجام لذت برای لذت نقمت است

لذتی که از راه نامشروع حاصل شود زندگی انسان را تباه می کند وعاقبت آن نابودی و هلاکت است . کارکردن بخاطر پول در آوردن است وپول در آوردن بخاطر مدیریت معیشت است , دربعضی موارد دست مابسته است نمی توانیم بخاطر کسب ثروت به هراقدام نامطلوبی متوسل شوئیم تاآسایش و رفاه مان فراهم شود

اگرهدف اصلی تنهارفاه من نوعی باشد سنگ روی سنگ بندنمی شود , باید درزندگی تابع قانون ومقررات الهی باشیم متابعت از دستورات الهی دنیاو آخرتمان را ضمانت می کند اگر خلاف قوانین الهی عمل کنیم هرج ومرج تمام دنیارا فرامی گیرد وانسان هابخاطررسیدن به مقام و ثروت همدیگر را نابود می کنند

متاسفانه وضعیت حاکم دردنیااینگونه است خبری از انسانیت نیست چون سیاستمداران وحاکمان جهان اعتقادی به قوانین الهی ندارندقدرت مطلق دردست مستبدان و زیاده خواهان است فرهنگ عشق ورزیدن واعتقادبه اصول روبه زوال است اگردیربجنبیم همه چیز ازدست رفتنی است درخواب عمیق بسرمی بریم زمانی بیدارمی شویم که دیگر سیل خروشان ضلالت همه جارا فراگرفته است نمی توانیم برای مهارآن کاری کنیم هم دنیایمان نابودشده وهم آخرتمان

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

کشد بردرازاتورا گرسجود  

طولانی کردن ذکرقنوت و سجود درنمازانسان را از عذاب دوزخ رهایی می بخشد

کشد بردرازاتورا گرسجود      قنوتت اگر بیش از اندازه بود

کند زآتش دوزخت آن رها       ترا باشد ایمان و دین رهنما

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص246

بخاطررهایی ازهیاهو وهیجانات کاذب وکشمکش های بیهوده ودویدن های بی هدف , باید به جایی پناه برد وتغییری ایجادکرد که سرانجامش آرامش باشد

رسیدن به آرامش نیازمند اعتقادقلبی به خداست , بنابراین هرقداره بند شکم گنده زیاده خواه ونجومی بگیر واختلاسگر نمی تواند به آرامش واقعی برسد . چشیدن شیرینی آرامش باسجده و قنوت واقعی است

 نمازواقعی اراده انسان را مقاوم کرده واورا دربرابرناهنجاریها وحملات مداوم شیاطین زمانه بیمه می کند, وزمینه های رشد وخلاقیت را دروجودش زنده می سازد واورا به فردی خادم وآگاه ومجاهد خستگی ناپذیر درکلیه امورات مبدل می کند , وبراساس استعداد خود اقدامات ارزنده ای دربهبود اوضاع وشرایط جامعه انجام می دهد

 ممکن است بگویند افرادبی دین هم فعالند وبه پیشرفته های زیادی رسیده اند واز دیندارها جلوترند , منکراین حرف نیستم ولی عملکرد آنان که خدارا قبول ندارندوفقط جنبه مادی حیات را می بینند بامعتقدان به خدافرق دارد پیروان غیرخدابخاطرمنافع مادی خودعمل می کنند ومخالفین خودرا سرکوب می کنند تاخودشان درصحنه بمانند ولی خداشناسان براساس ضوابط و قوانین الهی کارمی کنند وبرخوردشان با مردم و مخالفین طبق اصول الهی و منطق است این کجا وآن کجا؟

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

برو پاک کن دل زلوث حسد 

دلهای خودرا از حسد پاک کنید زیراحسد درد بی درمانی است

برو پاک کن دل زلوث حسد       که برحاسد انده فراوان رسد

چنونیست دردی بسی صعب و سخت      نباشد چو حاسد کسی تیره بخت

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص246

انسان درهرحال ودرهرزمان ومکان بدنبال راه رفتن ورسیدن به مقصداست انتخاب مبدادردست خودانسان نیست ولی گزینش مقصد درحیطه خودانسان است ومی تواند مقصد نهایی خودرا برگزیند هرکس به تناسب رشد وآگاهی خودمسیررا برای رسیدن به مقصد نهایی انتخاب می کند

دراین حرکت فرازها و نشیب های فراوانی سرراه دارد , اگر درهنگام راه رفتن دقت نکند از پل های پیچیده ای که درجلو دارد نمی تواند به آسانی عبورکند . این پل پیچیده همان حسد است حسدی که انسان را به سوی ناکجاآباد می کشاند وانواع و اقسام بیماریهای مزمن را به انسان تحمیل می کند وانسان را درگردنه پرپیچ و خم قرارمی دهد

 انسان گرفتارشده درچنگال حسد سردرگم است , نمی داند چه کند راه ترقی وپیشرفت رابرروی خود بسته است ممکن است ازلحاظ مادی به امکانات زیادی برسد , اماازجنس انسان بودن به جایی نمی رسد

حسد آدمی را به سوی کشمکش و نزاع وخصومت های بی معنی هدایت می کند, انسان حاسد عمرخودرا دربیابان لایتناهی مابین درگیری وخصومت های بیکران هدرمی دهد هرگز درتصوررشد وتعالی و خویش نیست حتی فرصت فکرکردن ازوجودش سلب می شود

تازنده ایم به خودآئیم وخودرا ازگرفتاریهای ناشی ازحسد نجات دهیم دردحسد دردخانمان سوزاست باهیچ  دروئی قابل درمان نیست مگراینکه حاسد خودش بیدارشود

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

بتحقیق باشد ززخم سنان 

نیش زبان از زخم نیزه سوزناکتراست

بتحقیق باشد ززخم سنان      بسوزندگی بیش نیش زبان

چو زخم سنان به شود از دوا      ولی نیست زخم زبان را شفا

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص246

بایدمواظب بود ومراقب, بدون تحقیق وبدون بررسی کامل نباید درمورد موضوعی اظهارنظرکرد, این روزها گفتن وبیان کردن  درمورد موضوعات متنوع مثل آب خوردن برای ما آسان است

 هرچه دل می خواهد درباره هرکس وهرگروهی می گوئیم وحاشیه ها واثرات آن را درنظر نمی گیریم وبایک حرف خانواده ای را متلاشی می سازیم وبایک حرف همه چیز رابه هم می ریزیم ومردم رادرتنگناقرارمی دهیم , وآنچنان زخمی برپیکراجتماع واردمی سازیم که شاید نتوان با سالهاتلاش آن را جبران کرد

میشود یک ساختمان را آنی خراب کرد ولی با اندک تلاش و صرف هزینه ویرانه را از نو ساخت واما اصلاح ویرانی های ناشی از زخم زبان وانتقال گفتاردروغ آسان نیست

چگونه میتوان شکستن دلهارا با تهمت های نارواجبران کرد ؟ چرابه خود نمی آئیم چرابه عاقبت کارهافکرنمی کنیم  به چه دلیل هرمطلبی را بدون کنکاش درفضای مجازی و محافل عمومی نقل می کنیم وبه مردم ومخالفان خود طعنه می زنیم

 آیا میشود به ما انسان گفت , آیارسالت انسان بودن همین است که ملاحظه مردم را نکنیم دانسته و ندانسته هرچه می بینیم و می خوانیم آن را نشردهیم

منظور این نیست که دربرابراعمال ننگین ستمگران وحرامیان , طاغوتیان , گیرندگان و تصویب کنندگان حقوق های نجومی وکاخ نشینان ظالم وغارتگران اموال مردم و اختلاسگران و محتکران سکوت کنیم و چیزی نگوئیم

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug