توبدبینی از همدمی با بدان 

همنشینی با بدان بدی میآورد مانند باد که چون برگندورزد بوی ناخوش آورد

توبدبینی از همدمی با بدان        بود یارنااهل آزارجان

ندانی باد ارورزد سوی گند       رسد برتو زان بوی بس ناپسند

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص236

اگرکسی بنیه قوی داشته وازبدو تولد براساس اصول مذهبی وعقلی و علمی رشدکند وکلیه شبهات درزمینه های مختلف برایش حل شده باشد شرکت ش درمحافل بدان و مفسدان مانعی ندارد چون ار قبل آمادگی لازم دروجودش هست وامکان انحراف و تحت تاثیرقرارگرفتن درحد صفر است

 والا انسان ذاتا تاثیرپذیراست اگر بابدان همنشین باشیم خلصت و خوی آنهارا خواهیم گرفت واگر باخوبان باشیم راه و روش آنهابرمامستولی است

باید مراقب بود که مبادا دراثرغفلت و بی خبری هم نشین بدان و طالمان باشیم وروش و شیوه آنهارا فراگیریم وبه چاه عمیق فلاکت و بدبختی بیافتیم , اگرکسی به چیزی عادت کند ترک آن سخت است

هم نشینی با کاخ نشین ها ومرفهین بی درد و تصویب کنندگان و گیرندگان حقوق های نجومی دل مارا سنگی کرده وظلم و حق کشی و تجاوز به حقوق مظلومین را دروجودما نهادینه کرده ومارا به موجودی درنده وخونخوار وآدمکش ودروغگو و حیله گرتبدیل می کند که با ازدست دادن هویت خود به احدی رحم نخواهیم کرد همچون گرگ درند ه در فکر دریدن همنوع خود بوده وبا توطئه و نیرنگ و غارت و چپاول درپی جمع کردن ثروت نامشروع خواهیم بود اگر چنین باشیم حتی به خانواده خود نیز رحم نخواهیم کرد عاقبت همنشینی با بدان همین است

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو اخلاص و تقوی نباشد بکار  

دوصفت است که خداوندپاک اعمال انسان را بدون آنها نمی پذیرد , پرهیزکاری و اخلاص

چو اخلاص و تقوی نباشد بکار       عمل نیست مقبول پروردگار

بود نیت پاک روح عمل      نه جسم است بی جان عزیز ای دغل

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص236

پرهیزکاری یعنی دوری ازاعمالی که به زیان انسان است اگرکسی نسخه پزشک را درمورد بیماریهای گوناگون عمل نکند گرفتارمی شود لذابرای حفظ سلامتی و تندرستی خود ملزم به اجرای دستورات طبی هستیم

اجرای دستورات پزشکی درذهن ما نهادینه شده است اجرای فرامین الهی بخاطر سعادت وخوشی انسان است معنی پرهیزکاری تن دادن به فرامین و دستورات الهی است که به نفع ماست داشتن اخلاص درزندگی مسیرمارا به گونه ای تنطیم می کند که هرگز دچار خطا و سستی نمی شویم

اخلاص به معنی اعتقاد به اقدامات خود از ته دل است یعنی عمل مان منافقانه نیست آنچه که می گوییم و اجرامی کنیم از ته دل به آن اعتقاد داریم وبخاطر خوشحال شدن کسی یا جذب نیرو وهوادارنیست

 پرهیزکاری و اخلاص نقش عمده ای دررشد وتعالی ماداردومارا ازگردابها وحوادث هولناک روزگار نجات می دهد وزمینه بهترشدن زندگی را فراهم می سازد اگرهمه مردم این اصل را رعایت کنند تمامی گرفتاریها و مشکلات بشری حل می شود آرامش و نشاط جای خصومت و ستیز را می گیرد

رویدادهای منفی ناشی از زیاده خواهی ماست تصورمی کنیم بازیاده طلبی می توانیم دررفاه بوده و زندگی خوبی داشته باشیم درحالیکه چنین نیست

 افرادزیاده خواه و حریص مدام درحال دویدن و جمع کردن مال و ثروت و احداث کاخ و ویلای تجملی اند وصدها ویلای آنچنانی دارندو هرگزنتوانستند از آن بخوبی استفاده کنند زندگی شان باکینه و خصومت می گذرد ولی اجراکنندگان خالص دستورات الهی شادمان و خوشحالند ازمادیات بعنوان وسیله جهت رسیدن به اهداف مقدس استفاده می کنند

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چه گویم من از بهترین صیام  

پرهیز از لذتهای دنیا سودمندترین روزه هاست

چه گویم من از بهترین صیام       که زخم گنه را دهد التیام

بود روزه داری نفس شریر       زلذات دنیا چوباشی توسیر

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص235

هرچه که دردنیاوجوددارد فانی ولذت هایش زودگذر, انواع لذایذ دنیوی: لذت خوردن و آشامیدن , لذت جنسی , لذت تحقیق و مطالعه , لذت اختراع و ابتکار, لذت مدیریت , لذت جمع ثروت و غیره , استفاده از لذت های دنیوی منع نشده وزندگی بدون لذت بردن بی معنی است

 درذات هرکاری و حرکتی لذتی نهفته است اگردیدگاه و بینش ما براساس اصول مثبت و سازنده وطبق مقررات منطقی باشد همه چیز برای ما دوست داشتنی وجذاب است واگر دیدمان منفی و طبق معیارهای خودخواهی باشد در آن صورت همه چیز منفورو زجرآوراست چون خواسته ها بی نهایت است و رسیدن به آن ممکن نیست

 اگر لذت ها برماحاکم شوند مارا به پرتگاه برده مبتلابه انواع و اقسام ظلم ها و ستم ها وحق کشی ها می شویم , اگر لذت هارا بدرستی مدیریت کنیم شرایط عوض می شود ظلم و ستم به صلح و صفا تبدیل می شود وزندگی برای همه عالی و دوست داشتنی می شود اسلام مخالف لذت نیست نوع لدت بردن مهم است لذتی که در آن طغیانگری وتجاوزوجودداردپذیرفتنی نیست

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

زصوم زبان صوم دل بهتراست  

روزه دل از روزه زبان و روزه زبان از روزه شکم بهتراست

زصوم زبان صوم دل بهتراست      که آلودگیها بدل اندراست

به از روزه ی جسم صوم زبان      که باشند مردم از آن درامان

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص231

روزه دل یعنی پاک سازی دل ازهوا وهوس نفس ویرانگرست پاک سازی باید درعمل باشد وبانماز و دعای صوری ممکن نیست خودرا باین کارها امیدوارنکنیم

 اگرواقعا بتوانیم حقوق خودومردم را بخوبی بشناسیم وهمه چیز را برای خود نخواهیم ازته دل به این رسیده باشیم که تنها من نیستم دیگران هم حق حیات دارند مثلا در کارهای روزمره , دررانندگی ها , درصفوف خرید, درفروشندگی , درتجارت , درانواع و اقسام مدیریت ها , درهرکجاکه هستیم آیاتوان این را داریم که حدود الهی را رعایت کنیم وبه حقوق احدی تجاوزنکنیم

هرکس خودش را بهترمی شناسد , روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست , هدف از روزه انسان شدن است , انسان شدن یعنی خودرا خوب شناختن , خودرا خوب شناختن یعنی بهترزیستن است

 شخص روزه دار بدنبال حقوق نجومی و انباشتن ثروت نیست , روزه دار اگر درپست و مقامی هم باشد به کسی ظلم نمی کند ومطیع قانون است , اگر نماینده مجلس است درپی رانت نیست قانون ضدملی تدوین نمی کند حقوق فقرا را درنظر می گیرد وبدنبال حذف فاصله فاحش طبقاتی است

 درهرجا فاصله طبقاتی هست بدانید که درآنجا مسئولین متدین نیستند بلکه طاغوتی اند روزه داری حاکمان سرزمینی که در آنجا ظلم و ستم وتبعیض وفاصله فاحش طبقاتی بیدادمی کند وفقرا دربدترین شرایط قراردارند واقعی نیست نباید فریب شعارهای جذاب را خورد باید به عمق نگریست به عملکردها و تحولات و نحوه زیست مدیران , روسا , وزرا, ورهبران توجه خاصی داشت

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

بکنه خرد کی رسید آدمی 

بکنه دو چیز نمیتوان رسید , دانش و خرد

بکنه خرد کی رسید آدمی      نیاساید اراو زدانش دمی

چنو علم را نیز کی انتهااست     علیم همه ملک هستی خدااست

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص231

کرات, کهکشانها, منظومه شمسی , ذرات بی نهایت عالم هستی , کره زمین , راستی چقدر عالم هستی رامی شناسیم اگر تک تک اینهارا مورد بررسی قراردهیم عمرمان کفاف نمی دهد

مثلا اگر بعدجسمانی خودرا دقیق مطالعه کنیم وتک تک سلولهای بدن را ارزیابی کنیم وکارکردآنهارا دقیق بررسی کنیم سالهاطول می کشد تابه حقایق آن وچگونگی کارآن وچطور ی سلول مزاحم را دفع می کنند وخودرا بازسازی می کنند وهزاران اعمالی که انجام می دهند برسیم

هرچقدر بدانیم بازهم نادانیم واقعازمینی که درآن زندگی می کنیم خوب می شناسیم آیا به عمق آن پی برده ایم به موجودان زنده ای که درزیرخاک اند , سنگهای درون و برون زمین , گسلها , لایهه های تودرتوی آن وسایر چقدراز آنها شناخت داریم

دانشمندان درطول تاریخ میلیونهاسال انرژی صرف کرده و کارو تلاش کردند ولی به جایی نرسیده اند اطلاعاتشان سطحی و ناقص است هرروز نظریه جدیدداده ونطرات قبلی را پس می گیرند

میلیاردها کتاب درمورد عقل نوشته شده , هرکس به تناسب برداشت خودآن را تعریف کرده است , اگرکل کتاب هارا مطالعه کنیم ونظرات نویسندگان را کنارهم قراردهیم به چیزهای متضادو عجیب می رسیم

تاحال کسی ازعقل تعریف دقیقی نتوانسته ارائه دهد , اکثرنوشته ها و نظرات بازی باکلمات است

اگر عمرکوتاه ما اجازه مطالعه تمام کتب نوشته شده را بدهد که نخواهد داد. بنابراین در این وادی حیران و سرگردانیم هرچقدربدانیم بازهم نادانیم فقط یک چیزهای می دانیم که درکیفیت زندگی مان بطور نسبی نقش دارند اما تاریخ مصرف دارند مثل گوشی های اندروید که پنج سال عمردارند

کما ل نکویی نه ازرنگ و رواست

بزرگی مرد بپاکی اوست و زیبائیش بجوانمردیش

کما ل نکویی نه ازرنگ و رواست       بزرگی است آن کس  که پاکیزه خوست

مروت بود مرد را فرو زیب       چه اندر فراز و چه اندر نشیب

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص231

دراین جهان پرتلاطم ووحشت انگیز همه چیز وارونه وبرعکس است کلماتی همچون تقدس , پاکی , بزرگی وغیره درنزد مردم به غلط تعبیرشده , کسانی که قدرت سیاسی , اجتماعی , اقتصادی, ثروت , کاخ , ویلاهای چندصدمیلیاردی ورخ زیبادارند رفتاروکرداروگفتارآنهابهتر موردپذیرش مردم عادی است

فوتبالیست نماها , هنرمندنماها , بازیگرنماها برای اکثریت مردم عادی بت محسوب می شوند هرچه که اینهابکنند و بگویند بدون چون و چرا وتحقیق و ارزیابی مورد قبول مردم عادی است

هنرمندنماها وورزشکارنماها بخوبی بلند چه کارکنند تاایده های جاهلانه خودرا تحت عنوان مدنیت و تمدن به خورد عوام دهند ومردم را به سمت حمایت از مرفهین بی درد هدایت کرده واز احساسات پاک و خالصانه آنهاسوء استفاده کنند

 وباتکیه به مردمی بودن ودرنقاب خیرین خودرا جازده وبه مال و منالی برسند که نتیجه اش همین فاصله فاحش طبقاتی وفقر و فلاکت همین مردم عادی است که بخاطر آنها خودشان رابه آب و آتش می زنند تاکی درغفلت و بی خبری ؟

 پاکی و جوانمردی یعنی داشتن بصیرت وبینش عمیق و دقیق وشناخت دروغگوو ظاهرساز ازراستگو و مرد میدن بودن , باید به اعمال نگریست نه مقام و عنوان هنری و اقتصادی و ورزشی

تازمانی که کورکورانه همچون بت پرستان دوران جاهلیت از اینگونه افرادتقلید می کنیم وسبک و شیوه منحط اینها برای ماحجت است درجاهلیت مدرن خواهیم سوخت و به جایی نخواهیم رسید

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو کس وقت و فرصت غنیمت شمرد 

فرصت را غنیمت شمردن و برای  آخرت توشه گرد آوردن روش پرهیزکاران است

چو کس وقت و فرصت غنیمت شمرد      سوی آخرت زاد و توشی ببرد

نمیباشد او غیر پرهیزکار        بنزد خدا کی بود شرمسار

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص230

نباید لحظه ها و ثانیه هارا هدردادلحظات ارزش خاصی دارند وبرای انجام کاری خلق شده اند اهمیت ندادن به گذرزمان عدم استفاده بهینه از آن به زیان ماست

برما واجب است که از فرصت هااستفاده کنیم ونگذریم عمرمان بیهوده و بدون دریافت چیزی به هدررود اول باید بدانیم بدنبال چه چیزی هستیم وچه هدفی داریم بعداز شناسای هدف برای وصول به آن عمل کنیم

 آنچه که مدنظراست اجرای خیرات است اگرکسی برای انجام کارخیر شب و روز نشناسند وازفرصت ها بخوبی بهره گیرد به هدف خود نزدیک شده است کارخیرمتنوع است هرکس براساس توانایی خود آن را انجام می دهد

تفکرو اندیشه وارزیابی امور از بهترین نوع کارخیراست کاری است ماندگار, انسان پرهیزگار کنجکاو و حساس است عملکردهای خود و حاکمان را بخوبی ارزیابی می کند

درمرحله اول درپی اصلاح خود است انسان عاقل ساکن و خاموش نیست همچون خورشید فروزان شعله ور است هرجاظلمی و ستمی باشد برای مبارزه باآن در آنجا حاضراست قاطعانه بدون ترس و اهمه درقبال اقدامات ستمگران می ایستد

انسان پرهیزگار تحت تاثیرچرندیات بیگانگان و سایت ها و کانالهای دروغگوقرارنمی گیرد وبدون تحقیق و بررسی مطلبی را نشرنمی کند

فرد پرهیزگار مداوم اعمال خودرا می سنجد وگذرزمان را بخوبی حس می کند واز فرصت ها استفاده بهینه می کند زیاده خواه و مدعی نیست

اهل عمل و کاراست بدنبال حقوق نجومی وکسب ثروت نامشروع نیست ازامکانات مادی برای بهبود اوضاع خود و دیگران و محرومان استفاده می کند

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

 

بزرگی مومن بایمان بود  

بزرگی مومن بایمان اواست و عزتش بفرمانبرداری از خدااست

بزرگی مومن بایمان بود        زایمان نجات هرانسان بود

هم ازطاعت اوبود عزتش      نباشد از این بیشتر لذتش

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص230

اطاعت از خدا یعنی اجرای قوانین وفرامین ودستورات الهی درزمینه مختلف اعم از اخلاقی , علمی, سیاسی , اقتصادی, است

گران فروشی , تقلب و احتکار, کم کاری سستی و تنبلی درانجام وظایف محوله , اختلاس , کلاه برداری , خیانت و حیله گری , تزویرو ریا, با مومن بودن منافات دارد

درهرکجای دنیا زندگی مردم دوگونه باشد , اکثر مردم دربدترین شرایط درحاشیه کلان شهر باشکم گرسنه ونبود بهداشت , وبا اوضاع و احوال آشفته روزگاربگذرانند درمقابل عده ای قلیل خوش نشین در کاخ های سربه فلک کشیده وبا پرخوری وبهداشت اعلا ومسکن  چندصدمیلیارد تومانی زندگی کنند

 حاکمان اینگونه جاها مومن و مسلمان نیستند اگرچه به دروغ ادعای مومنی کنند . بنابراین مومن واقعی کسی است اولا عادل باشد دوما درمقابله با ستمگران و زیاده خواهان وحاکمان مستبد و فاسد وحامی مرفهین بی درد شب و روز نشناسد

 عزت مومن در این است که مخالف تصویب کنندگان و گیرندگان حقوق های نجومی بود ه وتن به ذلت و خواری ندهد اگرکسی درجامعه بی عدالتی و تبعیض و فاصله فاحش طبقاتی را ببیند و ساکت باشد و به عاملان آن اعتراض نکند مومن نیست

 دراسلام حقوق نجومی وجود ندارد ما از اسلام و قوانین مترقی آن فاصله ها داریم باشعارو مقدس نمایی مشکل حل نمی شود دیگر زمان فریب گذشته باید مرد عمل بود مردم منتطر اجرای عدالت و رفع تبعیض ولغوحقوق های نجومی و مصادره اموال باده آورده مرفهین بی دردند

البته اسلام مخالف رفاه و آسایش مردم نیست رفاه باید مشمول همه مردم باشد نه عده قلیل زیاده خواه و آقازاده ها و مسئولین طاغوتی

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

 

به نیکی دهی گربدی را جزا   

بدترین مردم کسی است که نیکی را بابدی پاداش دهد و بهترین آنها آنکه بجای بدی خوبی کند

به نیکی دهی گربدی را جزا       تویی بهترین بندگان خدا

به پاداش نیکی چو کردی بدی      نباشی تو انسان چو دیو و ددی

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص229

انسان آگاه وعاقل هرگز درقبال بدی پاسخش بدی نیست واین سکه روی دیگری دارد نمی توان دربرابربدی و ظلم و جنایت حاکمان ستمگرودروغگویان و چاپلوسان وریاکاران , غارتگران , اختلاس گران , بخشایندگان حقوق های نجومی به افرادنااهل و ناکارآمد و گیرندگان حقوق های نجومی واشاعه دهندگان تبعیض و بی عدالتی ومنافقان انقلابی نما ومرفهین بی درد وروحانیون درباری  وروشنفکرنماها وخیانت دولت های مدعی اصلاحات, اصولگرا ,سازندگی, اعتدال وکارگزاران تنبل و سست و بی اراده ومنفعت طلب و ذلت پذیر وبدنه فاسد دولتها ساکت ماند و اقدامی نکرد

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو کس خود بچشم بزرگی بدید 

بدترین مردم کسی است که خودش را بهترین آنهاببیند

چو کس خود بچشم بزرگی بدید     براو از تکبربسی بد رسید

چو خود برتر او داند از دیگران      تواورا بترازهمه خلق دان

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص229

آدم های کم ظرفیت وبی سواد به عمق نمی نگرند وخودرا خوب نشناخته اند به آنچه که درعالم هستی وجودارد وآنچه که دراطرافشان می گذرد بی توجه اند وفقط خودرا می بینند وخودرا برترازهمه می انگارند ونظرشان و شیوه زندگی شان باید مورد قبول همه باشد

 اینگونه آدمها مدارک عالی اعم از دکتری و فوق دکتری وغیره را دارند ولی آنچه که خوانده اند خوب درک نکرده اند (منظورهمه دارندگان مدارک دکتری و غیره  نیست) چون هدفشان چیزدیگراست ازجمله اهدافشان رسیدن به پست و مقام وسپس کسب ثروت وزندگی کاخ نشینی است

 اینگونه افراد به دلیل رسیدن به موقعیت مادی آنچنانی که از راه نامشروع وبااختلاس و حیله به آن دست یافته اند خودرا بالاتر از مردم وقیوم مردم می دانند درحالیکه بدترین و ظالمترین افرادجامعه اند به ظاهر محبوب مردم ولی درباطن منفورمردمند مردم از عملکردغیرمنطقی و ظالمانه ومتکبرانه آنها متنفرند

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

بایمان چو گردد قرین شک و ریب  

ایمانی که با شک همراه باشد بدترین ایمان است جورو ستم از بدترین خویهای نفس است

بایمان چو گردد قرین شک و ریب      از آن نیست بدتربنقص و به عیب

بود بدترین خویها ظلم و جور       بهرجا بهرکس بهرطرزوطور

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص228

شک و تردید دونوع است , شک وتردید مثبت و سازنده , شک و تردید مذموم و مغرضانه

دربعضی موارد شک وتردید عامل پیشرفت و رشد و ترقی است , درطول زندگی روزمره یادرسرکارو تلاش بامسائلی روبرو می شویم که مشکوک به نظر می رسد واین شک باعث میشود که مامتمرکز آن موضوع شویم ودرپی یافتن حقایق باشیم واینگونه شک ها نه تنهابد نیستند بلکه عامل اصلی شناخت حقیقت اند

ولی شک های بیهوده وبی سروته مارابه جایی نمی رساند وازعوامل اصلی سردرگمی است ازخصلت های نفس ستمگر وظالم همانا ایجاد شبهه های بی اساس درذهن ماست که مارا از حقیقت هستی دور می سازد وزمینه ستم را دروجود ما احیامی کند درپی گسترش فعالیت های مخرب نفس خودرا همه فن حریف تلقی کرده وبدترین ستم هارا درحق همدیگر می کنیم

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

بدترین ستایش آنستکه بزبان بدان جاری شود آرزومندی بدترین فقرهاست

ستایش نکوهش بود ای بصیر       چو جاری شود برزبان شریر

بود بدترین فقرهاآرزو       چو هرگز نخواهی رسیدن باو

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص228

هرکس درزندگی خود به چیزهایی فکرمی کند وبرای رسیدن به اهداف خودتلاش کرده ولحظات و ثانیه های حیات خودرا دراین مسیرسپری می سازد اگر آرزوها نباشد امکان رشد و تعالی وپیشرفت ممکن نیست

دونوع آرزو داریم , آرزوهای مثبت وسازنده , آرزوهای مخرب ومنفی و نشدنی , دل بستن به چیزهای مخرب و غیرممکن ازموانع اصلی مسیر ترقی است البته این به معنی ما نمی توانیم نیست

دروجود انسان نیروهای فوق العاده ای نهفته است واین نیروها وقدرت ها بهترین هارا برای انسان هموارمی سازد وشرایط انسان را بگونه ای تنظیم می کند که آدمی به درجات عالی علم و خلاقیت می رسد بنابراین تقویت ابعاد خلاقیت و ابتکار ونوع آوری از واجبات است و جزء آرزوهای مثبت و سازنده است نه تنهامخرب نیست بلکه ضامن رشد وتعالی است و ضمنا بدترین ستایش اظهار عجز و ناامیدی است

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

نباشد بترازعضب هیچ کار 

خشمگین بودن از تقدیرخدا و خودپسندی بدترین کارهاست

نباشد بترازعضب هیچ کار       زتقدیر و فرمان پروردگار

نه از خود پسندی است کاری بتر      که مغرورآخردرافتدبسر

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص228

برخی حوادث و رویدادها درهنگام بروز قابل درک نیستند هرچه که باشد اتفاقات رخ داده از دایره فهم ماخارجند وبصورت آنی دلیل آن برای مامشخص نیست ظاهری تلخ دارند ممکن است باطنی خوش داشته باشند

 هراتفاقی که ییش می آید درظاهر به زیان ماست درک واقعیت آن برای ما غیرممکن است دلیلی برای خشم و ناراحتی وجود نداردالبته برخی حوادث دراثر بی تدبیری ماست که مقصرخودمانیم اگر به موقع دقت می کردیم وتمام جوانب را بررسی می کردیم به چنین مشکلی گرفتارنمی شدیم

 امابعضی رخدادهابراساس تقدیر الهی است که باید اتفاق بیفتد اینگونه رویدادهاظاهری ناخوش آیند دارند وبرخلاف خواسته ماست اما بعداز سپری شدن زمان وبا روشن شدن اصل ماجرا می بینیم که همان حادثه تلخ به نفع مابود واگر براساس خواسته ما صورت می گرفت بیچاره می شدیم بنابراین اعتراض به تقدیرالهی عقلانی و منطقی نیست چون از عاقبت حوادث بی خبریم

چرا باید به دانش خود بیش از حد ببالیم مگر می توان همه مجهولات عالم را درآن واحد کشف کرد دایره درک و فهم ما درمورد موجودات پیچیده و متلون عالم اعم از زمین و آسمان و کهکشانها و کرات و نحوه زندگی حیوانات وموجودات زنده ریز وگیاهان و نباتات و غیره ناقص است اگر تمام عمررا صرف مطالعه و شناسایی پدیده های جهان کنیم بازهم کم می آوریم دلیلی برای مغروربودن وجود ندارد غروروخودپسندی بی جا عامل انحطاط ماست

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

نبخشی تو گر لغزش دیگران

کسی که از لغزش دیگران نگذرد و عیب پوشی نکنداز بدترین افراد است

نبخشی تو گر لغزش دیگران       نپوشی اگر عیب و نقص کسان

نباشد بتراز تو کس ای شریر       تو دردست نفس پلیدی اسیر

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص227

خوشی های روزگارآدمی را سرمست خودمی سازد آدمی آنچنان گرفتارهوای نفس ولذایذزودگذر جسمانی است که گذرزمان را شتابان می بیند ولی درک نمی کند فقط خودرا می بیند وآرزوهاوخواسته های غیرمنطقی را , به جز منافع خودبه چیزی فکرنمی کند

 خودرا ازهمه بهتر وکاملتر , آگاهتر می شناسد وهمه فن حریف می بیند کوچکترین اشتباه دیگران را بزرگ کرده ودرهمه جا نقل می کند وتصورمی کند که بااین کار خودی نشان داده ودیگران را تحقیرکرده درحالی که چنین نیست

بااین اقدام نابجاضربه مهلکی به خود زده است ولی درغفلت عمیق هست اگرکسی از او ببرد وفقط خودراباشد نشرعیوب دیگران برایش مهم نیست ودانسته و نداسته به این کارعمل می کند مردم را عیب هایی است نباید به عیوب بنگریم پوشش عیوب دیگران پوشش عیوب خوداست

آنکه مفتون زیبایی است گرد زشتی و نادرستی نمی گرددودلی که از ذوق وصفا لبریزشد جایی برای کینه وجفا وذکر عیوب ندارد

البته کارهای حکومتی وگردآوری اطلاعات برای حفظ امنیت وتسلط اطلاتی براقدامات دشمن ومقابله با حرکات دشمن از این مقوله خارج است 

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو کس را نباشد به کس اعتماد 

کسی که بعلت بدکاری خودش به هیچ کس اعتماد نکند بدترین مردم است

چو کس را نباشد به کس اعتماد       ورانیست نیکویی اندرنهاد

به شر و بدی نیست چون او بیاد      به سستی گراید ورا اعتقاد

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص227

این منم که باید اختیارهمه چیزرا داشته باشم این منم که باید بدون تلاش و انجام کارمثبتی به ثروت کلان وبه زمین وویلاوکاخ مجلل درمناطق خوش آب وهوای جهان برسم

این منم که باید حقوقم نجومی باشد وارباب همه باشم این منم که باید کلیه رسانه های جهان وکانالهای ماهواره ای وفضای مجازی تحت سلطه ام باشد وهرچه که دوست دارم وهرچرندیاتی را با زبان الکن به مردم بگویم ومردم باید آن را بپذیرندوازمن اطاعت کنند

 کسی را جرات انتقاداز بنده نباشد راستی به هیچ کس اعتمادندارم همه را برده خودمی دانم باید برای من کارکنند تااز حاصل دسترنج آنان به سود سرشاری برسم

بنظر بنده چه جورآدمی ام آیامورداعتمادمردمم درحالیکه خودم به کسی اعتمادندارم خصلت دیکتاتورهارادارم دم از آزادی بیان وحقوق بشرمی زنم

 بدنبال ثروت کلان ومقام و منصب عالی ام به ظاهر ازحقوق محرومین دفاع می کنم از بدو تولد تاخودم را که شناخته ام فقط به مردم ظلم کرده ام وحقوق مردم و هست و نیست مردم را غارت کرده  ام  ولی شعارعدالت خواهی در زبانم طنین اندازاست

واقعا من کی هستم آیا ازبدترین مردم نیستم , خداهمه ماراهدایت کند تاازاین نوع افرادنباشیم

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

 

مبادا نباشی تو پوزش پذیر 

بدترین مردم کسی است که پوزش را نپذیردو از گناه نگذرد

مبادا نباشی تو پوزش پذیر      که پوزش پذیراست رب قدیر

بپوزش چو کس ازگنه نگذرد    هم او بدترین خلایق بود

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص226

گناه یعنی عملکردمنفی , گناه بردوگونه است , گناهی که براساس برخوردشخصی افراددرمورد موضوعات متفاوت شخصی است وگناه دیگرعمل سیاستمداران وحاکمان است

درمورداول بخشش وپذیرش عذرقابل قبول است , انسان آگاه ومتعادل درپی انتقام وآزارواذیت نیست وازعملکرد منفی مردم وهمراهان به آسانی می گذردونتیجه عفو و بخشش به مراتب شیرین تراز انتقام است

انسان عاقل بدنبال خصومت وکشمکش و نزاع نیست بلکه بدنبال صلح و آرامش است . لذتی که درآرامش وصلح وصفا وجوددارددرهیچ چیز نیست خصومت و دشمنی کارجاهلان است افراد متفکروپخته هرگز درپی ایجاد دشمنی و جدال وستیز نیست

وامادرمورد نوع اول گناه حرف های زیادی وجودداردچطورمی توان از ظلم واجحاف وقتل و غارت حاکمان جبارو ستمگر گذشت , چگونه می توان عملکرد فراعنه زمان ودیکتاتوران جلاد را دراکثر نقاط گیتی نادیده گرفت چگونه می توان ازبرده داری مدرن درانگلیس وکشورهای غربی بگذشت

, چگونه می توان شکنجه های مردم افغانستان وعراق ولیبی و سایرراتوسط نیروهای غربی (امریکا, انگلیس , ودیگران ) نادیده گرفت , چگونه می توان هزاران جنایات و قتل و غارت غربی هارادرسرتاسرجهان ازصفحات ذهن خودحذف کرد

چگونه می توان ازجنایات مدیران نجومی کشورخودمان بگذشت مگر شدنی است بنابراین گناهی که ازجنس نوع اول است هرگز قابل عفونیست خاطیان باید مجازات شوند

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

دورویی بود بدترین خلق و خوی 

دروغگویی و دورویی بدترین خویهااست

دورویی بود بدترین خلق و خوی       بزشتی دروغ است همسنگ اوی

نفاق ازدروغ است و ناراستی       چو ناراستی  قدر خود کاستی

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص226

امواج بیکران قتل هاوغارتهادرسایه دروغگویی ودورویی است , باحرف های خوش وفریبنده وبارنگ و لعاب خاص وارد میدان می شوند ودم از انسان بودن می زنند وخودرا صلح طلب وخیرو نیکوکار وبشردوست نشان می دهند

 ودرپی هرحادثه ای اعم از سیل و زلزله به ظاهر خودرا حامی آسیب دیدگان می نامند ولی درباطن آن می کنند که نباید بکنند

 چنین شخصیت ها و گروه ها هم برخودشان وهم برای مردم خطرناکند

منظور همه نیست هستند کسانی که صادقانه وخالصانه درصحنه اند وگره گشای مشکلات اند ودرهرجامشکلی باشد آنجاهستند وبدوراز ریا وشهرت طلبی و تبلیغات رسانه ای به مردم خدمت می کنند

 تشخیص خالص از ناخالص به بصیرت و دانایی نیازدارد به قول معروف هرگردی گردونیست هرمدعی غرب زده نمی تواند خیرو نیکوکار باشد نباید فریب شیاطین را خورد نباید به ظاهرافراد و سخنان جذاب و تبلیغات رسانه ای آنهادر فضای مجازی و حقیقی دل بست باید به عمل نگریست

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

چو کاری معاد تو سازد تباه  

بدترین عمل آن است که با آن آخرتت را خراب کنی

چو کاری معاد تو سازد تباه      فزاید تورا بار جرم و گناه

بتر نیست از آن بترکش بکوش     نه جز سود نبیند نصیحت نیوش

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص225

دراین دنیای پرآشوب وبی درو پیکرحفظ ایمان و اعتقادبسیارسخت شده هجوم چرندیات بصورت گسترده ازنواحی متفاوت اعم ازفضای مجازی وحقیقی همه مردم را سردرگم کرده وقدرت تشخیص رابه صفررسانده  است

وجودانسان انباشته ازتضادهای گوناگون است میل به لذت مادی درانسان ازهمه چیز قوی تراست باوجودجاذبه های متلون مادی پذیرش آن بدلیل تمایلات خاص نفسانی آسان است وآدمی فریب تبلیغات دروغین وکاذب شیاطین زمانه را می خورد وخودرا به پرتگاه طراحی شده توسط منحرفین و زیاده طلبان می اندازدواسیرنقشه شوم آنان می گرددوکاری می کند که دیگران جبران آن غیرممکن است

زمانی به خودمی آید که وقت گذشته وبادخزان درحال وزیدن است و باید دنیای فانی راترک گوید دیگرفرصتی برای جبران نیست همه چیز خراب شده چیزی برای آخرت وجودنداردچه کند مگر می تواند دوباره به این دنیابرگرددوخودرا کنترل کند وبرای عاقبتش توشه ای برچیند

تازنده ایم بصیرت داشته باشیم وفریب تمایلات نفس را نخوریم وبدنبال اندوختن ثروت از راه نامشروع نباشیم وبیش از این آینده خودرا بادروغ و نیرنگ وزیاده خواهی و تحریف حقاریق وکلاه گذاشتن برسراین وآن وباتهمت و نیرنگ تباه نسازیم

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug

باحسان چو منت گذاری کنی  

کسی که با نیکی کردنش برمردم منت گذارد بدترین نیکوکاران است

باحسان چو منت گذاری کنی       بدین شیوه با خلق یاری کنی

به نیکی نباشد بترازتو کس       تورا فکر آسایش خویش بس

نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص225

هرعملی اثرخودرادارداگرکاری کنیم که دارای ارزش باشد وزندگی مردم را به سوی خوشی وسعادت سوق دهد وزمینه های ترقی و تغییربجاومعقول را احیاکند از اقدام وعمل خود نتیجه مورد نطررا اخذکرده ایم ولی اگر این کارمفید و سازنده را به رخ مردم بکشیم ومردم را بدهکارخودسازیم از بدترین عمل هاست

اینگونه کارها نه تنهاخوب نیست بلکه باعث دلخوری مردم نیز می شود ونتیجه معکوس دارد نیکی ها باید بدون منت وبرای رضای خداباشد

 بنابراین عمل نیکی باید دروجودمان نهادینه شود نباید بخاطرقدردانی و تشکرمردم صورت گیرد هرعملی اگر بخاطر قدردانی مردم باشد ثمره اش همان چندکلمه تشکری است که نثارمامی گرددبه جزتشکرظاهری ارزشی ندارد

بنابراین کاری پسندیده و ارزشمنداست که بدوراز هرگونه انتطاروچشم داشت انجام شود

آدرس ما

http://mamshoug.blogfa.com/

https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/

https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn

🆔️@ndayosoug