چو باشد کسی آگه ازقدر خویش
خداکسی را که خودرا بشناسد و پای ازحدش بیرون نگذارد میامرزد![]()
چو باشد کسی آگه ازقدر خویش نه بگذارد ازمرزخود پای پیش
ببارد براو رحمت کردگار هراسان نگرددبپایان کار
نقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص209
هرکسی برای چیزی وانجام دادن عملی خلق شده وظرفیت خاص خودرا دارد وباید براساس توانایی و استعدادخودگام بردارد![]()
خودشناسی یعنی شناختن خود این رابدانیم که کی هستیم از کجاآمده ایم وبخاطرچه هدفی آمده ایم ودارای چه استعدادوتوانایی هستیم اگرتوانایی خودرا بخوبی بشناسیم می توانیم امکانات خدادادی خودرا بکاراندازیم![]()
بعنوان مثال انتظاردریافت تصویر از یک فرستنده رادیویی که برای انتقال صداطراحی شده منطقی نیست بنابراین انسان هم همین گونه است توانایی انسانهامتفاوت است هرانسانی توانایی و استعدادمخصوص به خودرا دارد وباید براساس همین توانایی ازاو انتظارداشته باشیم![]()
اگرکسی برخلاف آن گام بردارد به جایی نمی رسد سرانجامش نابودی است هستند کسانی که استعدادفوق العاده ای درمهارتهای فنی دارند اینگونه افرادباید درامورفنی فعالیت کنند اگربه شاخه هایی همچون مدیریت روآورند هم به خود و هم به مردم ظلم کرده اند![]()
بنابراین باید براساس استعداد و توانایی خوددرجای خودانجام وظیفه کنیم به حدود خود و دیگران احترام بگذاریم وبخاطر منافع چند روزه دنیوی آنچه نمی دانیم و درآن صلاحیت نداریم به آن ورود نکنیم وباید به حق خودقانع باشیم ودرحداستعدادخوددرامورات مختلف فنی وسیاسی و اجتماعی وغیره مسئولیت بپذیم وگرنه عاقبت کارمان به ناکجاآبادمی انجامد که به نفع خودمان نیز نیست اگر عاقل باشیم ![]()
آدرس ما
https://www.instagram.com/a1341m1368p1372/
https://twitter.com/i5z78wsthql5mxn
🆔️@ndayosoug